I den bästa av världar ska de aldrig komma till användning. Men med hästen i fokus står de där med jour dygnets alla timmar, årets alla dagar. 

Stockholms Hästambulans har gjort så sedan 1978. I en föränderlig värld är det en trygghet för hästägare – och framförallt för hästarna.

Stiftelsen bygger på en tydlig värdegrund. Från början i tävlingssituationer om olyckan var framme. Värdighet var nyckelordet om någon av våra fyrbenta vänner drabbats på banan. Initiativtagaren Margareta Wallenius-Kleberg höjde såväl medvetandet som ribban. Ingen kunde skydda sig mot olyckan, men alla skulle kunna bidra om den var framme. Och det har utvecklats sedan dess. Alltjämt syns Stockholms Hästambulans vid tävlingar på Solvalla. Men också på Åby i Mölndal. Och Bergsåker i Sundsvall samt Jägersro i Malmö. Alla V75 och V86-dagar. Och på större hästevent, som till exempel Stockholm International Horse Show.

– Vi åker även på några V86-omgångar på sommaren när det flyttas ut i landet, säger Rolf ”Pingis” Nilsson, en av chaufförerna ständigt redo för utryckning.

Han har faktiskt varit det sedan starten 1978.

– Noll-åtta-två-nio-noll-åtta-noll-sex! Vi har haft samma telefonnummer sedan starten 1978, säger ”Pingis” och ler.

”Värdighet var nyckelordet om någon av våra fyrbenta vänner drabbats…”

Men mycket har förstås förändrats sedan 1978. Det var året då Muhammad Ali tappade världsmästartiteln till Leon Spinks i boxning, svenska arbetare fick en femte semestervecka och Active Bowler vann Svenskt Travkriterium på Solvalla.

För Stockholms Hästambulans har förändringen bland annat inneburit jour. Ständigt i stand-by, i väntan på samtalet. Om en häst i nöd. 

– Vi kör i runt ”stor-Stockholm”. Någon gång har det inneburit att jag åkt till Norrköping och hämtat en skadad häst…men det har vi egentligen inte resurser för, samtidigt handlar det om sjuka hästar, då är det svårt att ha någon exakt dragning av gränser, säger Rolf Nilsson.

Själva proceduren går till så att hästägaren ringer jourtelefonen. Det handlar om 30-talet samtal per år. Responsen sker omedelbart, oavsett tid eller dag.

– Vanligast är utan tvekan kolik och benbrott. Vi har en bil som är speciellt anpassad för kolikhästar. Tyvärr ringer folk ofta sent och det är inte sällan väldigt sjuka hästar vi får köra.

Stockholms Hästambulans kör oftast sina fyrbenta patienter till Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala eller Mälaren Hästklinik i Sigtuna.

– Båda är fantastiska i mottagandet med kompetent och duktig personal, säger Rolf Nilsson 

Stockholms Hästambulans är inte vinstdrivande och kostnaden för en jour-resa är faktiskt billigare än att åka storbilstaxi. Jourverksamheten är till stor del finansierad av sponsorer – och det finns plats för fler som har hjärtat på rätt ställe för hästar.

– Priset är samma även om vi rycker ut under Kalle Anka på julafton eller under lunchtid en vardagsmåndag.

Även om arbetet är avslutat när den sjuka hästen lämnats på kliniken så har över 40 års arbete som chaufför på Stockholms Hästambulans inte trubbat av känslorna för hästen hos Rolf Nilsson.

– Det klart att man alltid är nyfiken hur det går för hästarna man kört. Framförallt fölungar som varit dåliga, då vill man så klart följa upp och se hur det gick. Och oftast går det lyckligtvis bra, säger Nilsson.

Det är just vad alla inom Stockholms Hästambulans står för och hoppas på. Hästen i fokus. Och ett lyckligt slut.